• +358 40 152 9117

Kivenmurikasta kauniiksi tasoksi

Virolainen Diapol on vakiinnuttanut asemansa luotettavana ja täsmällisenä suomalaisten keittiöiden kivitasotoimittajana. Harva kuitenkaan tietää, että täma perheyritys on kansainvälisessäkin mittakaavassa suoranainen edelläkävijä työtavoissaan sekä uudenlaisessa markkinoinnissa.

Diapolin uusi pääkonttori sijaitsee parikymmentä kilometriä Tallinasta etelään Pärnuun johtavan maantien varrella. Alueella on tarkka vartiointi, korkeat sähköisesti toimivat portit avautuvat piha-alueelle, jossa on useita pitkänomaisia teollisuusrakennuksia.

diapol-001

Joka puolella pihaa on siistissä järjestyksessä erikokoisia kivilevyjä teräspalkkeihin tuettuina. Graniittia, kvartsikomposiittia, marmoria. . .ja useissa kymmenissä eri väreissä.

Kivet tulevat tehtaalle valmiiksi esityöstettyinä paksuina levyinä, ei kivenmurikoina. Ensimmäiset työvaiheet tapahtuvat jo louhoksilla. Koska Diapol on yksi Euroopan suurimmista kivitasojen valmiistajista, on sillä kapasiteettia ostaa, ja näin myös tilaisuus valita, paras mahdollinen kivimateriaali edullisemmin ilman välikäsiä suoraan louhoksilta. Kiviä käydään ostamassa Intiasta, Brasiliasta, Etelä-Afrikasta, Espanjasta ja Suomesta. Yrityksen johdon työpäivät eivät ole pelkkää toimistolla istumista, sillä kivet valitaan henkilökohtaisesti, ja tämän vuoksi louhoksille matkus- tetaan monta kertaa vuodessa.

Pihamaalla liikkuu tasaiseen tahtiin pieniä nostotraktoreita, jotka ottavat kivilevyn kyytinsä ja vievät sen tehdasrakennuksen oviaukosta sisään.

Tehdassalit ovat täynnä valtavan suuria työstökoneita. Kun kivilevy tuodaan sisään, etenee se tarkassa työjärjestyksessä tietokone ohjattuna pölyisestä levystä valmiiksi työtasoksi.

Työt tehdään aina tilausten mukaan, tasoja ei valmisteta varastoon valmiiksi.

Tehtaan varustukseen kuuluu muun muassa neljä automaattista laattaleikkuulinjaa, kuusi reunakiillotuskonetta,  yksi vesisuihkukone sekä kolmetoista CNC-konetta. Monet koneista on teetetty erikoistilauksena Diapolille. Tämä yhteistyö laitevalmistajien kanssa on johtanut merkittäviin parannuksiin työtasojen laadussa. Tehtaalla  onkin todennäköisesti tällä hetkellä Euroopan suurin tuotantokapasiteetti. Vaikka saleissa on runsain mitoin koneita ja käytössä tietokoneohjattua automaatiota, tehdään muutamia työvaiheita edelleen käsin — näin laatua pystytään valvomaan tarkasti. Diapolille on erityisen tärkeää säilyttää maineensa sanansa mittaisena, laadukkaiden tuotteiden myyjänä.

Yritys on tehnyt paljon ennakkoluulotonta työtä päästäkseen tähän asemaan.

Perheyritys perustettiin reilut kaksikymmentä vuotta sitten, päätoimialanaan timanttiporaus ja sahauspalvelut. Nimi Diapol keksittiin englanninkielisistä sanoista diamont polishing-timantin hionta.

Tiukentuvien markkinoiden vuoksi Diapol päätti aloittaa muutaman vuoden jälkeen granllttitasojen valmistamisen. Tasoja markkinoitiin keittiökauppoihin ja ensimmäiset niistä vietiin lähinnä ruotsalaisille asiakkaille. Työtahti oli vielä tuolloin varsin leppoisa, viikossa valmistui vain viidestä kymmeneen työtasoa. Ensimmäinen työpaja sijaitsi toimitusjohtajan kodin kuistilla.

Vaikka tilausmäärät kasvoivat tasaista tahtia, yrnmärrettiin yrityksessä, että perinteiset kivitasojen myyrititavat eivät lyö pidemmän päälle leiville. Lopulta, heti vuosituhannen vaihteen jälkeen, alettiin miettiä, miten voitaisiin toimia toisin. Työstä puuttui lähes täysin suorat asiakaskontaktit, vaikka Diapol halusi päästä tekemisiin nimenomaan kuluttajien kanssa ja kuulla heidän toiveitaan. Tässä vaiheessa yritys oli jo muuttanut toimitusjohtajan terassilta huomattavasti isompiin tiloihin Juriin. Lopulta nämäkin tilat kävivät jo ahtaiksl ja pian päätettiin muuttaa lähelle Tallinnaa, Saueen, ja perustaa kansainvälistä tasoa olevat tuotantolaitokset.

noblesse (4)

Diapol oli ensimmäinen kivialan yritys, joka ryhtyi myymään kivitasoja suoraan kuluttajille ilman välikäsiä. Ensin perustettiin graniittitasojen verkkokauppa ja toimintamallin testimaaksi valittiin Iso-Britannia. Verkkokauppa oli lähes välitön menestys. Totta kai, sillä Diapol pystyi myymään graniittitasoja lähes 70 % pienemmin kustannuksin kuin kilpailijansa. Erityisen ihastuneita asiakkaat olivat netissä toimivasta kivitasojen hintalaskurista, jonka avulla pystyi hahmottamaan tilattavan tason hintaa eri kivimateriaaleilla valittuna.

Uudistuksessa päästiin toiveiden mukaisesti lähemmäksi kuluttajaa ja tarjoamaan entistä parempaa palvelua.

Idea on yksinkertainen. Kun asiakas kiinnostuu kivitasosta ja tekee ostopäätöksen, tulevat Diapolin omat mittaajat mittaamaan asiakkaan keittiön. Samalla varmistetaan mittojen oikeellisuus ja vastuu tasojen sopivuudesta siirtyy Diapolille, eikä kiistatilanteita synny. Kun kivitaso valmistuu tehtaalla, tuovat yrityksen omat asentajat sen Virosta ja asentavat paikoilleen keittiöön. Tällä tavoin haasteellisimmat työvaiheet on sälytetty yrityksen vastuulle, ja koska töissä käytetään yrityksen omia, koulutettuja työmiehiä, säästytään harmillisilta virhemittauksilta ja reklamaatioita on poikkeuksellisen vähän. la koska tuotteet tehdään EU-maassa, ei tule tullimaksuja ja hintataso saadaan pysymään kohtuullisena.

Tällä hetkellä Diapol on markkinajohtaja Isossa-Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa, Suomessa ja Virossa. Valmistusvauhti on kasvanut noin kahteensataan tasoon per viikko. Tekniikan ja erikoiskoneiden kehityksen myötä tehtaalla pystytään toteuttamaan asiakkaiden ja suunnittelijoiden haastavimmatkin toiveet.

Myös tasovalikoima on kasvanut. Aluksi työstettiin lähes pelkästään graniittia, nyt valikoimassa ovat myös kvartsiset ja keraamiset työtasot.

Vaikka tasoja myydään suoraan kuluttajille, ei se ole vähentänyt keittiövalmistajien ja suunnittelijoiden kiinnostusta Diapolin tuotteita kohtaan. Suosion syynä ovat yksinkertaisesti laatu, palvelu ja jatkuvasti kehitettävät innovaatiot.

Teksti: Jutta Rissanen

Kuvat: Paula Osenius